Hybrid er en samlebetegnelse som brukes om kjøretøy som drives av en kombinasjon av en eller flere el-motorer fra en batteripakke, i tillegg til en fossil motor. Vi deler opp hybridbiler i to kategorier – plug-in-hybrid/ladbar hybrid og selvladende/ikke-ladbar hybrid.
En plug-in-hybrid kan både kjøre på fossilt drivstoff, ren elektrisitet eller en kombinasjon av disse. Plug-in-hybrider lades opp via en ekstern strømkilde, som stikkontakt eller ladeboks, og har som regel større batteripakker enn ikke-ladbare hybrider.
Fordelen med plug-in-hybrid hybrid er at man kan kjøre lenger på ren elektrisitet, og dermed oppnå lavere utslipp og sparte drivstoffkostnader. Når batteriet er brukt opp, går bilen automatisk over på bensinmotoren. Dermed trenger du ikke være redd for at rekkevidden skal skortes ned. El-rekkevidden på Suzukis plug-in-hybrid ACROSS er på klasseledende 75 km.
I motsetning til plug-in-hybrider, kan man ikke lade opp selvladende hybrider fra eksterne strømkilder – som det ligger i navnet. Man slipper dermed å tenke på oppladning av batteripakken.
Selvladende hybrider lader seg selv gjennom regenerering eller nedbremsing. I Suzuki’s hybridsystem SHVS følger det også med en funksjon hvor hybridsystemer skrur av motoren når bilen står stille eller i kø. Dette er for å redusere drivstofforbruket når det er mye trafikk.
Man kjører ikke i like stor grad på ren elektrisitet som ved plug-in-hybrider, men hybridmotoren fungerer i større grad som en avlaster for bensinmotoren. Dermed sparer man miljøet for CO2-utslipp, i tillegg til at man kan kjøre lenger på tanken.