– Med stor bagasjeplass, plug-in hybrid-system og firehjulsdrift egner den seg for de som er på farta. Den er økonomisk ved småkjøring og har plassen du trenger for større utflukter – enten du skal på hytta eller ta med kajakken ut i skogen. Den passer perfekt for deg med en aktiv livsstil. Vi liker å kalle den en aktiv familie-SUV, sier Lars Havre i Suzuki.
I Norge blir ACROSS Suzukis flaggskip, et flott tilskudd sammen med S-Cross,Vitara, Swift og Ignis – der alle selvsagt leveres med firehjulsdrift inkludert i prisen. Den nye SUV-en er leveringsklar fra september 2020. En svært godt utstyrt modell koster fra kr 549.900,-.
Best i klassen på rekkevidde
ACROSS er utstyrt med et sofistikert plug-in hybrid-system som gir økonomisk forbruk og lave CO2-utslipp. Det skorter heller ikke på kjørefølelse, for bilen har både kvikk respons og lynrask akselerasjon. Rosinen i pølsa er en elektrisk rekkevidde på hele 75 kilometer.
– Dette gjør ACROSS til en av SUV-ene med best rekkevidde i sin klasse.
Ved daglig kjøring til jobb, trening eller butikk kjører du helelektrisk. På langturer kombineres elektrisk og drivstoff. Du kan bare glemme rekkeviddeangsten.
Med en kombinasjon av en 2,5 liters bensinmotor og to elektriske motorer på henholdsvis 134kW og 40kW, får ACROSS en motoreffekt på hele 306HK.
Et annet punkt som er viktig for nordmenn er størrelsen på bagasjerommet. Den norske versjonen rommer 500 liter i bagasjerommet, uten at det går på bekostning av komfort og albuerom for sjåfør eller passasjerer.
– Suzuki har vært i Norge siden 1984, og det er gledelig at vi endelig kan tilby en plug-in hybrid som treffer så mange. Du får plass til hund, barn og bagasje uten problemer, men som også har driftskostnader som er snille med lommeboka, mener Havre.
Avansert 4x4
Den sporty og robuste SUV-en er utstyrt med Suzukis E-Four Electronic-system. Dette firehjulsdrift-systemet gir sjåføren god håndtering og kontroll på glatte underlag.
– Det er en grunn til at Suzuki sier vi er skapt for norske forhold. Dette systemet gir en forbedret stabilitet, enten det er på snødekte veier i desember eller sleipe svinger en vårdag i april. Det er også viktig å nevne at E-Four ikke går på bekostning av drivstoffbruket, forteller Havre.
Plug-in hybrid-systemet er utstyrt med fire moduser: standarden EV-mode, auto EV/HV-mode, HV-mode og batteriladnings-mode. Sjåføren kan selv velge hvilken modus man ønsker å benytte, avhengig av kjøreforhold og batterinivå.
ACROSS er svært godt utstyrt, med blant annet 19” aluminumsfelger, elektrisk åpning av bakluke, som også kan styres via fotsensor, varme i ratt og for/bakseter, 8-veis justerbart førersete og høyt sikkerhetsnivå for å nevne noe. En komplett utstyrsoversikt får du hos våre 80 Suzuki-forhandlere rundt om i landet, eller ved å besøke suzuki.no.
Forhåndssalget starter denne uken og levering er fra september 2020.
– ACROSS blir den største bilen vi har og man skulle nesten tro at den var laget med nordmenn i tankene. Både SUV-er og plug-in hybrider øker veldig, og jeg tror denne store familiebilen av japansk kvalitet vil matche behovene til svært mange, avslutter Havre.