Aldri før har Suzuki hatt en bil med over 300 hestekrefter. Sjelden har de sett en sekser på terningen, heller. Men med Across setter Suzuki nye standarder, og har utviklet en bil som er som skapt for Norge.
Om du er på jakt etter en allsidig bil, som er klar for alt fra rolig bykjøring på el-motor, til å ta deg opp til hytta på vinterstid med firehjulstrekk, så er Suzuki Across 4X4 en bil du bør merke deg. Den tar uttrykket «mye bil for pengene» til et nytt nivå.
– Dette er et helt nytt segment for oss. Vi kaller Acrossen både for en stor familie-SUV og en aktiv fritids-SUV. Den kan passe til veldig mange forskjellige behov. Både de som er ute hele året og trenger fremkommelighet, og de som bruker bilen i hverdagen der elmotoren kommer til sin rett, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.
Plug-in hybrid med klassens beste elektriske rekkevidde
Når du starter opp Acrossen, hører du ingen tegn til den sterke 2,5 liters bensinmotoren som befinner seg under panseret. Bilen starter nemlig alltid i elektrisk modus. Herfra velger den, så lenge det er nok strøm, stort sett å bruke elmotoren. Og det er ikke rent sjelden - for her har vi med god rekkevidde å gjøre.
– Den elektriske rekkevidden er på hele 75 kilometer (WLTP-standard). Dermed er Acrossen å regne som klassens beste på dette punktet. I hverdagen kan de fleste bruke den som en ren elbil, sier Havre.
For mange betyr denne elektriske rekkevidden at bensinmåleren vil stå på stedet hvil i løpet av en arbeidsuke. Forbrenningsmotoren kommer derimot til sin rett når du skal på ordentlig langtur i helgene.
– Du slipper rekkeviddeangsten. Når strømmen er på et minimumnivå, skrur bensinmotoren seg på. Du er i praksis aldri helt tom for strøm. Det er det som er så smart med plug-in hybrid. Totalt har du omtrent 1100 kilometers rekkevidde, sier Havre.
Stor og kvikk familie-SUV med firehjulstrekk
Det å sette seg inn i Suzuki Across gir en umiddelbar storbilfølelse. Her kan fem mennesker sitte komfortabelt med god plass til både bein og skuldre. I tillegg har bilen et romslig bagasjerom på 500 liter. Størrelsesmessig er dette en perfekt SUV for familier.
– Den er svært anvendelig for langtur med familien. God plass til både folk og alt pikkpakk som skal med.
Men frasparket til Across minner på ingen måte om en stor og tung bil. Firehjulstrekkeren gjør nemlig 0-100 km/t på 6 sekunder.
– Dette er faktisk den sprekeste Suzukien noensinne! Bilen har en total effekt på 306 hestekrefter. Om du havner bak en lastebil eller traktor, er det kort prosess å kjøre forbi og komme seg tilbake i riktig felt. Det føles virkelig som en trygghet i trafikken, forklarer Havre.
Godt utstyrt firehjulstrekker
De som er raske på avtrekkeren vil få et veldig godt kjøp, med inkludert utstyr til en verdi av 45.000 kroner.
– Det er en rekke sikkerhetsutstyr, som kollisjonsvern med autobrems, dynamisk cruise control, blindsonevarsel og filskiftevarsel. I tillegg er det skinnseter, elektrisk bagasjeromsluke med kick-åpning, oppvarmet ratt, Apple carplay og Android auto, sier Havre.
Han legger til at bilen også kommer med reservehjul, som er å finne under gulvet i bagasjerommet.
Hvorfor plug-in?
Nye Suzuki Across 4X4 er det som heter «plug-in hybrid». Men hva er egentlig forskjellen på det og en vanlig hybrid?
Enkelt forklart: En plug-in hybrid kan du lade opp med kabel, noe du ikke kan med en hybrid.
– Med en plug-in hybrid kan du lade batteriet helt fullt, og bare kjøre på el-motor. Dette får du ikke gjort med en vanlig hybrid, da denne må lades under kjøring. Du kan faktisk bruke en plug-in hybrid som ren elbil til den hverdagslige kjøringen, forklarer Havre.
Fem grunner til å kjøpe Suzuki Across 4X4:
1. Testvinner blant Plug-in hybrid-ene, med klassens lengste rekkevidde på 75 kilometer (WLTP).
2. Tilgjengelig nå, til gunstige vilkår.
3. God plass til både passasjerer og bagasje.
4. Firehjulstrekker som egner seg godt på norske forhold.
5. Det er en sprek bil med totalt 306 hestekrefter. Det gjør forbikjøringer langt tryggere.